Seznamte se se superpotravinami

 Co mají společného chia semínka, goji (kustovnice čínská) a matcha tea? Kromě toho, že už na první přečtení působí exoticky, jde o ingredience, které patří do velké rodiny superpotravin.

Označení „superpotravina“ se objevilo už na začátku 20. století, ale velký boom zaznamenalo až o století později, když se lidé začali víc zajímat o zdravé stravování a životní styl. 

Na tom názvu něco je

Superpotravinu můžeme chápat jako výživově bohatou potravinu plnou vitamínů, minerálů, vlákniny, antioxidantů a/nebo živin rostlinného původu. Jedná se zkrátka o potraviny, které disponují několikanásobně vyšším obsahem zdraví prospěšných látek než jiné potraviny. Jednoduše řečeno, superpotravina nabízí na malém prostoru – ořechy, semínka, ovoce, zelenina – neuvěřitelné množství zdraví.

 

Doplněk vyvážené stravy

Nutno říct, že i superhrdina je občas zranitelný. A totéž platí také o superpotravinách. Jak připomíná výživová poradkyně značky Ageo.cz Sandra Figalová, nejvíce důležitá je vyvážená strava. „Superpotraviny je nutné brát pouze jako doplňky stravy – nemohou totiž nahradit klasický jídelníček a nejsou samospasitelné. Nelze jíst jen semínka a oříšky, potom by naše strava nebyla kompletní. Stejně tak nemůžeme na druhou stranu předpokládat, že pravidelnou konzumaci hamburgerů a koly zachráníme jedním balíčkem chia semínek,“ dodává Figalová

 

Největší hvězdy

Kdybychom chtěli každé superpotravině věnovat alespoň jednu větu, vydalo by to na knihu. Pojďme si tedy společně představit alespoň největší hvězdy této oblasti.

 

Goji – kustovnice čínská

Začněme už zmíněnými goji (čti godži). Jedná se o sušené plody kustovnice čínské (Lycium chinensis), které obsahují osmnáct druhů aminokyselin (včetně všech osmi esenciálních jako tryptofan či isoleucin) a až dvacet jedna stopových prvků (např. zinek, železo, měď, vápník, germanium, selen a fosfor). Goji jsou jedním z nejbohatších zdrojů karotenoidů ze všech známých plodů na zemi (což naznačuje už jejich jasně červená barva). Využívají se v prevenci rakoviny a stárnutí. Podporují imunitu, vyrovnávají pH v krvi a mají také protizánětlivý efekt. Doporučená dávka jsou dvě hrsti sušených plodů, jinak riskujeme potíže se zažíváním.

 

Chia semínka

Chia semínka jsou semena rostliny Salvia hispanica. Mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, tedy kyselin, které si tělo nedokáže samo vytvořit, proto by je mělo přijímat stravou. Chia semínka jsou také bohaté na fosfor, mangan, sodík, draslík, vápník, železo, kobalt, síru, vlákninu, bílkoviny a vitaminy A, B, C a E. Jedná se také o jeden z nejlepších zdrojů energie při fyzické námaze, neboť mají schopnost dodat výdrž a vitalitu při náročných fyzických výkonech.

 

Matcha tea

Matcha tea (čti mača) je zelený čaj, který vyráběli buddhističtí mniši už v 7. století z různých druhů léčivých rostlin, které drvili na prášek. Z Číny se čaj dostal do Japonska, kde se díky vysoké kultuře pití čaje stal „celebritou“ a oblíbeným nápojem samurajů. Obsahuje unikátní antioxidanty katechiny a aminokyseliny. Podporuje rychlejší metabolismus, stimuluje organismus jako kofein, zvyšuje soustředění a paměť, snižuje cholesterol a hladinu cukru v krvi a má detoxikační účinky. 

Chaga

Chaga je medicinální houba rostoucí na břízách v chladných oblastech severní polokoule, především ve Skandinávii a Rusku. Jedná se o superpotravinu, která se sbírá na podzim a v zimě, kdy dosahuje svého nutričního vrcholu. Konzumace této houby má dlouhou tradici mezi domorodými kmeny žijícími v arktických lesích. Samotné jméno pochází z jazyka sibiřského kmene Khanty, který Chagu uctíval jako magickou houbu pro její účinky na funkci imunitního systému a na detoxikaci organismu. Užívejte 1–2 sáčky denně mezi jídly.

 

Nechat komentář